YA ALLAH, INIKAH CUBAAN UNTUK KU??BERATNYA!!

mengapa aku begitu resah untuk ke sekolah menengah?
itulah soalan yang bersarang di hatiku sekian lama
soalan itu mudah tetapi jawapannya begitu merumitkan
kini,
aku telah mendapat tawaran untuk ke Kelantan
sekolah itu memang menjadi impianku
namun,
hatiku masih belum terbuka luas untuk ke sana
siang malam hatiku berbalah
aku jua tidak tahu mengapa
aku wajib pergi ke sana bagi menuntut ilmu
aku perlu ke sana bagi mencapai cita-citaku
namun,
adakah aku sudah bersedia?

setiap kali aku mahu ke sana,..
perjalanannya juga begitu panjang,
2-3 kali tidur,
masih belum tiba,
puas berada di dalam kereta,
malaui lebuhraya timur-barat,
merentasi kawasan banjaran titiwangsa,

tabahkah aku dalam menghadapi dugaan seperti ini,
cita-citaku,
ingin menjadi seorang pendakwah,
sebahagian dari tugas tersebut telah aku lalui,
aku menggunakan myspace,
friendster,
dan facebook sebagai jalan mendakwah,
namun,
tidak semudah yang aku sangkakan,
aku menndapat tentangan kuat dari pelbagai pihak,
gelaran seperti,
'babi di internet',
ulama' hancur,
ustaz sesat sudah,
dan banyak lagi gelaran yang amat mengaibkan,

namun,
aku sedar,
rasulullah lebih kuat tentangan yg diterima,
mungkin juga kerana kesilapan diriku sendiri...

"YA ALLAH,
HIDAYAH ITU MILIMU,
AKU TIDAK BOLEH MEMBERIKANNYA KEPADA SESIAPA,
ENGKAU SAJALAH TEMPAT KU MENGADU,
AKU MEMOHON KEPDA-MU
KAU TABAHKANLAH HATIKU,
TEGUHKANLAH IMANKU,
SESUNGGUHNYA ENGKAU MAHA BERKUASA,
AMIN...

0 comments:

Post a Comment